Friday, March 11, 2011

Pak cik terkejut !

Tepat pukul 11 malam, pakcik dapat satu emel daripada seorang pensyarah, lantas pakcik open dan read emel daripada Pensyarah itu. Pakcik tokojut, betapa pakcik tak sangka, rupa-rupanya lagi teruk daripada yang tahun lepas. Tak ku sangka-sangka. Baru ja naik jadi pemimpin, kampus dah jadi macam-macam. Pakcik tak tahu apa yang pemimpin-pemimpin di kampus fikir, tak kiralah yang MPP, Persatuan-persatuan, Kelab-kelab dan sebagainya, tapi jelas, ia sesuatu yang amat menyedihkan. Anda bacalah sendiri, pakcik walaupun bergiat untuk Pemuda, tapi Pakcik bekas pimpinan kampus masih lagi rasional dalam setiap langkah. Inilah surat sedih dari seorang Pensyarah  :


Assalamualaikum wbt,
Saya terpaksa meluahkan perasaan saya berkenaan dengan gejala yang tidak sihat yang semakin menjadi-jadi dibumi ilmu tempat saya menabur bakti, ternyata gejala ini menjangkiti anak-anak bangsa saya yang semakin hari semakin lalai, dan mereka ini semakin jauh daripada usaha untuk mencari ilmu dan berjaya. Ini luahan daripada seorang Pensyarah yang tidak mampu berbuat apa-apa,



Pada saat ini masyarakat muda Islam di Malaysia khususnya golongan siswa/i semakin dijajahi pemikirannya dengan budaya – budaya asing seperti hedonisme  mengakibatkan sensitiviti terhadap Islam dan aqidah semakin terhakis di dalam sanubari mereka.Rata-rata siswa/i sering menjadikan persoalan hiburan, sukan dan perkara kebendaan seperti musik, artis dan sebagainya sebagai elemen perbincang utama mereka.

Jarang sekali persoalan berkaitan aqidah, ibadah ,akhlak dan ilmu itu sendiri menjadi pilihan perbincangan dan perbualan.. Di sini bukanlah saya ingin menyatakan perkara seperti hiburan dan sukan merupakan perkara yang dilarang oleh syara’.. Semua perkara tersebut adalah harus di sisi syara’.. Malah, sebahagiannya merupakan tuntutan dalam Islam untuk menyediakan Ummah Islam yang kuat dan sihat seperti bersukan.. Cumanya, ianya akan menjadi haram apabila batasan Islam dilanggar dan dirobek akan larangannya seperti persoalan aurat dan ikhtilat (pergaulan lelaki dan perempuan)

Sebenarnya pada ketika ini, perlu wujud satu perubahan yang dibuat oleh golongan muda Islam.. Terutamanya, golongan siswa/i kerana golongan ini digambarkan sebagai intelektual yang menjadi agen perubahan kepada masyarakat untuk membina ketamadunan Islam yang hebat seperti zaman kegemilangan Islam.. Yang mana, agen perubahan ini perlu dibimbing oleh Para ‘Alim Ulama’ yang merupakan pewaris para anbiyya’..

Masyarakat hari ini dihantui dengan pelbagai masalah – masalah sosial yang parah.. Kes – kes pembuangan bayi, penzinaan yang berluasa, pelacuran dalam kalangan penuntut IPTA, kejahilan artis-artis yang dibangga-banggakan, penyalahgunaan dadah, arak, judi, mat rempit, rasuah, kroni, kurangnya integriti para pimpinan dan sebagainya.. Masalah ini banyak dihebahkan kepada masyarakat.. Tetapi, penyelesaian yang serius tidak pernah dirangka oleh pihak berwajib.. Adapun, sekadar melepaskan batuk di tangga..

Sewajarnya siswa/i di dalam kampus perlu berperanan mengubah masyarakat.. Namun, tidak wajud satu gelombang perubahan yang dibawa dalam kampus untuk menjadi agen perubahan pada masyarakat.. Amat sedikit wujudnya siswa/i yang menjadi agen perubahan kepada masyarakat mengubah mereka ke arah yang lebih terpimpin.. Semua ini berlaku kerana apabila pemikiran siswa/i telah dihadkan kepada perkara-perkara furu’ atau remeh seperti persoalan hiburan, sukan dan konsert menjerit terlalak-lalak.. Dan saya dikejutkan lagi apabila menerusi Facebook saya telah mendapat tahu, di kampus bakal diadakan satu konsert band yang mana dianjurkan sendiri oleh pelajar dibawah naungan HEPP.

Lebih buruk lagi, tidak nampak kepimpinan contoh daripada Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) yang baru dilantik ataupun yang telah menjadi mantan.. Mereka tidak langsung menjadi 'check and balance' kepada pelajar . Bahkan mereka menjadi pekerja kepada HEPP dengan bertindak menjalankan aktiviti yang dirangka oleh HEPP itu sendiri. Mereka tak ubah ibarat lembu yang dicucuk hidung kemudian ditarik hidungnya oleh HEPP. Saya tidak mahu mengatakan siapakah orang kuat HEPP itu, anda fikirkan sendiri.Kebanyakan MPP hanya membicarakan persoalan aktiviti sukan, menganjurkan konsert melalak dan melolong, tarian, lakonan dan pergaulan bebas antara lelaki perempuan.

Saya mengambil dalam konteks kampus kejuruteraan USM kerana saya adalah seorang pensyarah di situ.. Sepanjang pengamatan hampir 3 ke 4 tahun ini tidak wujud program yang berbentuk umum kepada masyarakat kampus yang dapat membina pemikiran siswa/i ke arah lebih matang.. Kesannya, sudah beberapa tahun tidak wujud pertandingan pilihanraya kampus.. Di mana, perginya nilai kepimpinan di dalam diri siswa/i kampus.. Pejam celik, pejam celik, naik MPP baru.. Pejam celik, pejam celik, naik MPP baru.. MPP gagal membina siswa/i ke arah pemikiran yang lebih matang untuk menilai kepentingan sifat kepimpinan dalam diri siswa/i, MPP yang telah dipilih dari awal lagi.

Adapun yang cuba dibawa oleh MPP sekadar program sukan, konsert untuk menjemput artis-artis tidak bermoral , program hiburan, tayangan filem dan perkara sekutu dengannya.. Mana mungkin, aktiviti-aktiviti ini mampu untuk membina kepimpinan yang lebih matang dan kreatif pada diri siswa/i.. Sebaliknya, siswa/i semakin merapu dan mengarut.. Pemikiran terbatas kepada hiburan dan sukan. Saya tidak menafikan, mungkin terdapat aktiviti-aktiviti yang dirangka untuk membangunkan pemikiran siswa/i.. Cuma persoalannya, mengapa aktiviti-aktiviti untuk kerangka pembangunan siswa/i tidak mendapat tempat yang utama pada masyarakat kampus.. Apakah MPP mahu menuding jari kepada masyarakat siswa/i menyalahkan mereka kerana tidak mengambil bahagian dalam aktiviti pembangunan siswa/i?. Jawapannya mudah sahaja, apabila aktiviti yang dilaksanakan hanya sekadar melepaskan batuk ditangga dan acuan Islam tidak diambil sebagai dasar yang utama.. Maka, keputusannya ialah masyarakat kampus yang wujud sekarang ini..

Saya ingin mencabar kepimpinan MPP yang ada.. Berapa ramai pimpinan MPP yang boleh menjadi imam solat fardhu secara jema’ah?. Yang boleh memberi tazkirah atau nasihat umum kepada masyarakat kampus?. Melalui medium MPP yang banyak. Bahkan, saya juga agak kecewa dengan Persatuan Mahasiswa Islam yang dilihat tidak memainkan peranan menegur apabila rakan mereka daripada MPP menjalankan sesuatu program yang tidak sihat seperti konsert band itu yang saya fahamkan telahpun dimulakan pada sidang lepas lagi dan kemudian diteruskan lagi kepada tahun ini.

Di sini, bukanlah penulis ingin menyalahkan atau mengkritik kepimpinan MPP yang ada.. Cumanya, sekadar lontaran idea untuk membuka minda pemikiran siswa/i.. Rasulullah s.a.w mengajar kita bagaimana untuk memilih Imam untuk solat.. Sifat-sifat dan ciri-ciri yang wajar wujud padanya?.. Sebenarnya, sifat-sifat dan ciri-ciri imamlah merupakan ramuan yang perlu dibentuk oleh MPP untuk menjadikan siswa/i kampus sebagai agen pengubah masyarakat..

Tidak semestinya, program yang perlu dilaksana perlu bercirikan islamik dan ilmiah semata-mata.. Teruskan dengan kerangka yang sedia ada.. Namun, setiap dasar yang ingin dibuat perlu dirujuk kepada dasar Islam.. Islam sebenarnya wajib menjadi dasar kepada MPP dalam merangka perancangan untuk membentuk agen perubahan dalam masyarakat dalam diri siswa/i.. Islam bukan hanya untuk digunapakai oleh orang melayu.. Tetapi, orang cina dan orang india juga sewajarnya diadun dengan dasar Islam.. Bahkan program-program ilmiah dan matang sebenarnya bersifat universal dan sesuai untuk disertai oleh sesiapa sahaja .

Sebagai akhirnya, untuk mengubah paradigma masyarakat siswa/I MPP perlu memainkan peranan yang serius.. Saya merasa terpanggil untuk menjana penulisan ini lantaran Al Imam Syafiee r.a pernah menyatakan “Agama itu diatas penguasa”.. Maka, MPP merupakan penguasa di kampus.. MPP sewajarnya menjadi nadi penggerak mengtajdidkan minda siswa/I untuk mengubah mereka menjadi agen perubahan.. Siswa/i perlu dijadikan individu yang terkedepan dalam masyarakat untuk memimpin.. Perkara ini perlu diprogamkan oleh MPP.. Ini gerak kerja MPP yang sewajarnya dilaksanakan bukannya melaksanakan konsert band seperti yang telah kita ketahui itu  Sebaliknya, MPP perlu merencana pemikiran siswa/i supaya mereka menjadi agen perubahan dalam masyarakat dan jangan mengikut telunjuk HEPP  kerana mereka ini hanya meracuni pemikiran anda dan menampakkan anda seperti anjing suruhan . Jika tiada sebarang tindakan bantahan dan cancel  konsert itu daripada MPP dan siswa/i yang menjalankan program itu, saya TIDAK REDHA ilmu yang telah saya berikan kepada anak murid saya, kerana saya kenal anak didik saya yang menjadi jawatankuasa konsert band itu dan saya rasa semua pensyarah-pensyarah terutama yang  beragama ISLAM juga akan berpendirian sama seperti saya. Saya sangat dukacita dan kecewa terutama kepada pelajar-pelajar Melayu yang beragama Islam.


Harap pakcik Harun dapat siarkan surat saya ini di blog pak cik. Salam.


Pensyarah Kecewa.








145 comments:

Anonymous said...

mcm surat rekaan sendri ja pakcik?

Anonymous said...

pndai gila pakcik buat surat... rajin ke lecturer nk hantar emel cmtu?? ayat skema lak tu... penipu gila.. nk promote blog ke? xyh la kot..

Anonymous said...

cukup2 la wt dosa... bgn solat taubat lg bgus...kn nk krg ajar... pada2 la sikit..

kilau (aku penah jadi MPD) said...

aku tak nak berpihak pada pak cik harun atau sapa-sapa, tak kisah la lecturer tu kenal pak cik haroon ke tak ke, tapi aku rasa tulisan tu macam ada kebenarannya, kita tengok sekarang ni, nampak mcm HEPP dah conquer aktiviti2 MPD yang dulu, dan menambah perasa jadi lagi teruk, dulu aku tengok konsert band tu biasa2 ja, tapi sekarang dah jadi lebih teruk, MPP xbercakap apa2 langsung, MPD dah jadi mandom, biar je aktiviti diorang ditenggelami oleh EFEST bodoh tu, aku geram . CILAKA PUNYA HEP !

gen said...

betul cakap KILAU...aku sokong, kampus kita dah makin teruk, dulu aku ingat lagi, TEJA walaupun xde battle of the band aku rasa lagi meriah, sbb kita mmg all out buat macam2 program yang best2, tambah2 CYBERWARS, gila2 punya, sampai pagi main, dulu terbukak untuk semua tak kira jaya atau lembaran, tapi sekarang dah x meriah, sbb tenggelam dengan EFEST bangang tu la....mana geng2 MPDJ ? MPP dah kena main dengan HEP, korang pun kena main jugak....harapkan pagar, pagar pun xbleh harap

Bebas said...

Salam pcik harun, xabes2 lg rupanya pcik ni, igt da ke liang lahad dah,kubur da kate mari dunia da kate pergi da tu. mgkin tuhan masih bg pluang utk pcik bertaubat tu, bwak2 lak bertaubat pcik, dosa menfitnah lebih bsar dr membunuh pcik, rjin nya lec antar surat kt pcik ni kan, ke pcik bru blja nk wat karangan pcik..?haha kan bgus idea dorg nk kerja skali mpdj,hep suma,kan muhibbah namanya bkerjasama hasilkan idea yg bsar.knpa lah bnda baik mcm tu pon pcik xpuas hati..manusia2, slalu berbusuk hati dan berhasat dengki.brubah lah pakcik ktika masih smpat..

Anonymous said...

wei..ko xpyh la beria2 sgt nk bruk2 org..egt org bodo sgt ke..pkir la ckit..ko pnh pegi ke botb neh..ko tau ke cmne keadn..sma bnda org wt sma ko nk bantah..neh sma aktiviti pljr..xsma pljr ko nk ibrtkn xtau sal agama n batas2..pndang dri sndri..jgn nk judge org je..kalu nk kondem org,dtg dpn2..xpyh nk blog2..besar tp ape pn xgune..

Anonymous said...

salam harun..kalo nk bantah wat la usul awal2..jgn la last minute bru nk wat perangai cmni..cam anak abu..kalo harun de idea2 yg bole membinakan erti "siswa-siswi" meh la gtaw n share2 skit..mne la taw kteorg leh tlg bg sapot n cube jayakan idea harun..kteorg xksh nk tlg sape2 wat event..yg penting kalo niat baek kteorg sggup berkorban..harun jgn la trus2 men bantah, cam nk burok kn org len plak..harun jgn cari publisiti murahan lg pasni..g maen jauh2..harun2..ckp xserua bikin..melayu belacan la ko harun !!!

Anonymous said...

ESOK 12 MAC 2011..BATTLE OF THE BAND USM KAMPUS KEJURUTERAAN KEMBALI LAGI...MARI DATANG BERAMAI2 MENJAYAKAN AKTIVIT INI..BANDS DARI SEKITAR NEGERI AKAN BERTANDING BAGI MEREBUT GELARAN NO 1. WAUU !!! HADIAH BERNILAI RM 1500...SAPE NK BAGI BHAI..MARI DATANG BERAMAI2..KAMI MENJANJIKAN KEPUASAN YG TERBAEK UTK ANDA !! JUMPA ANDA DI SANA !!! LOVE MUSIC HATE WAR !!! HAHA..JOM TURUN KE PUMA ESOK !!!

rumate pakcik harun said...

pakcik harun...bila nak balek bilek ni?
patot la slalu xdak kat bilek na...nakal pakcik harun ni kat luaq sana...

makck harun said...

Pakcik oh pakcik

walaupun makcik tak setuju dgn pakcik harun yg radikal ini...makcik nak ckp suatu la.

Apa yg terkandung dlm surat tu perlu diambil perhatian. makcik melihat dr segi konteks keseluruhan kampus yg mana sebelum ini mpp membawa agenda kebajikan tetapi skrg ni mpp membawa agenda hiburan.

kenapakah kepimpinan pada kali ini x radikal mcm pakcik radikal. apakah kepimpinan mpp kali ini lembu hepp yg telah ditugaskan mengikut agenda RR.

Inilah yg akan terjadi jika tiada pemimpin yg berani utk mempertahankan kebenaran menolak kemungkaran. RR biasa mencari publisiti murahan..kerja die la ni smua, sejak RR jadi ketua unit hepp makin menjadi-jadi kemaksiatan di dalam kampus.

setahu makcik mpp yg diterajui oleh kepimpinan abul dua tahun dikampus lgsg tiada masalah. kenapa kepimpinan baru bak dicucuk hidung seperti lembu. wlpun makcik xsuka cara abul yg lantang mempersoalkan segala tindakan pentadbiran tp br makcik sedar jikalau xbersuara inilah akibatnya.....kemaksiatan merata2.
RR kembali berkuasa.,RR bagaikan dewa yg memiliki takhta, RR bagaikan mendapat permata. makcik rasa RR xlayak menjadi Ketua unit.

Mari kt sama2 tgk siapa akan turun utk aktiviti ini. RR ! HEPP ! MPP ! MANTAN ! PMI ! GPPK !

Pakcik harun radikal, makcik harun kesunyian meh contact cepat.

Saf said...

apa dah jadi kat mpp kejadah..

mana RR jahanam

perosak agama.

sotong belacan said...

Efest tgk la sapa buat, adik beradik RR...tue jadi mcm nie..

tgk MPD sapa, ydp anak ikan RR kepimpinan MPD smua anak ayam RR

MPP taik ayam RR..semua ikut ckp RR la......

jom sertai memorandum bantahan ke VC mendesak RR letak jawatan.

klu x kampus kita akan hancur dgn maksiat. Desa utama pun dah jadi tempat maksiat RR, bawa masuk student pompuan suka hati bapak die. Kononya adik la tu.

eee buat maksiat dgn student...eeeee menjijikan...
eeee yg aku nampak selalu nadia,eva.

xlama lagi ramaila sotong2 plak ada kat sana.

hikayat mahawangsa said...

mana mantan mpp, xkan senyap saja...tanggungjawab anda utk menegur mpp baru. siapa lebih berhak berbanding anda smua.

1-abul
2-shahrul
3-mashitah
4-fathul
5-azlan
6-fariq
7-siang

Anonymous said...

bijak2 ... tapi pakcik harun ni gila kot ... haha.... nk jadi batu api je keje ... yg dok sokong pakcik harun tu mesti geng2 hang gak ... buat pa nk politik2 ni, dah jadi MPP pun asyik kena marah jek pasal intenet lambat .... asal intenet lambat jek, MPP la yg kena , bukan org kisah pun ada MPP ka x , ok je idup kalo xtau ada MPP , kalo ada ok la gak, ada gak org nk kena kalo intenet lambat... pastu pakcik dok tambah g jadi batu api, bajet cool jek ... bajet org nk jak ikut bsmngt menentang pe bende ntah mcm org bodoh ..

Anonymous said...

sekadar renungan....

tnya pada diri, saya mengaku org islam atau org kafir?

saya menyokong perjuangan islam atau tidak menyokong?

apabila susah saya ingt Allah atau tidak?

Adakah ada sumbangan anda terhadap islam?

terakhir, adakah sya sanggup pergi Battle of the band atau pergi sembahyang jemaah di PI atau surau ?


P/s: jawapan hanya ada dua , YA atau TIDAK.
Jika ada jawapan anda tidak selari mngkin ada sesuatu yg perlu di baiki dalam dri anda kerana anda sja yg mmpu mengubah dri anda.

nasihat pada diri dan sahabat semua.MMG MUDAH BERKATA-KATA TP HAKIKAT SUSAH UNTUK MELAKSANAKAN

Anonymous said...

efest MPP(sekretariat perhubungan luar) yg buat.. RR and HEP TEAM just support je.. n aktiviti MPD rasenye RR xjoin kalo xdijemput.. isi kandungan surat ni betul.. xde yg salah.. tp kalo nak tegur, bkn time gini.. mlm ni dah saringan.. sume dh plan.. sume dah prepare tggu jalan je.. kalo nak tegur, bia dr pas bob thn lpas.. taaklahh menyusahkan org len.. jgn hnye menjadi pengkritik dr jauh.. ni bkn cara professional.. tlg berfikir mcm engineer! bkn pekerja kilang yg hnye tawu komplen je!

Anonymous said...

lagi satu, efest ni dirancang since sem 2 2009/2010 ag.. n pengarah projek efest ni sekretariat bwh kak mashi.. bkn pimpinan MPP yg br.. ak tawu mende ni better dr korang.. korang ni tah pape kn?? join tanak, tawu nk komplen je..

zmaji said...

sure ker x der perkara2 islamic yg di jlnnkan kan kampus nih...setahu aku r..byk dah program2 yg berfaedah dijalankan kat cni..
tp penglibtan peljar shj yg terhad/x mendapat sambutan..so..aku ada soklan la...
SLAH SIAPA SEMUA NIH?

aku bukan nk menunding jari kat sape2..just ambik ms 5 minit n thinks rational ckit...

MPP wat kerje coz arahan HEPP ... then HEPP is created for who?

bab kate MPP jd lembu nih... aku no komen r..mybe ade betul..mybe ade x betul...mybe diorg ade menetang program2 ni tp x diterima oleh HEPP..

zmaji said...

then... yg kate mahasiswa islam x wat kerje/x nmpk menjalankan tugas untuk menentang aktiviti MPP...
hurm... senang crite r... klau diorg tentang pon..klau x dpt support dr student/ mn2 pihak yg "berkuasa"..x der gne gak...

tetibe lak aku nk tny... HEPP lulskan cadangan hiburan nih..sape yg cadangkan?then sape yg sokong?

zmaji said...

lg satu...bab maslh moral student ni...x bleh la nk kate MPP 100% guilt dlm hal nih (x semestinya MPP x slh).. tp cube cari "core" of this problem....klau stkt hiburan yg dibekalkan kat cni...aku rs x ckp lg tuk merosakan akhlak student kat cni coz semuanya pandai belaka(siap dpt msk USM lg 2)....dah tau mn baik buruk..pertimbangan diri sendiri n kesedaran pelajar juga menjadi persoalan aku kat cni...

lastly....PAKCIK HARUN...meskipun niat ko tu baik..tapi klau dah sampai timbul fitnah..tu dah kre berdosa....dan dosa fitnah itu lg besar dr dosa membunuh...

Anonymous said...

hmm.. Setahu ak mantan mpp yg lpas selalu je bergaduh ngan RR. Tapi kesian tol sapa yg jdi mpp, letih je perjuangkan utk stdent cthnya, gymasium baru, kafeteria, mesin basuh trn hrga, sistem kad di library, jalan shortcut brbmbng k msjd ptih, bas k bttrwort utk blik raya, rapid kl, intrnet yg dh upgrade tp lmbt smla sbb bandwitch dh pnuh n isu ramai yg xdpt desasiswa, tapi sayang xde pn stdnt yg brtrima kasih kat diorng n diorng pn xprnh mtk pn utk dhargai. Tapi kalau dfikrkan battle of the band xde masalah sbb msti ad gris panduan dr segi berpakaian n kita kna fikir utk smua stdnt, xkan r cina n india nk p tgok nasyid fareast skurngnya2x program efest ni mampu mengabungkan semua bangsa..n peljar d USM blh brfikir scara intelektual brkenaan progrm hburn d kmpus'ni.. Xkan rosak akhlak kalau stkat battle of th band... Smua brgntung pada diri masing2x n lagu2x yf diorg nyanyi utk prtndingn bknlh lgu yg blh memesongkan akidah... Fikir-fikirkanlah sendiri...

Anonymous said...

tak patut efest buat same day with TEJA and for sure TEJA will be down...!!
why should we have battle of bands..
Bole tunjuk berlagak je la...
klau nak buat TEJA...why the bajet so small until the ketua exco need to reduce the amount of his bajet. for example, rumah hantu need a lot of money in order to set up the house. so , why it still have limit...?
but for some activities like games....they pay high...not fair....hhuhhuh

Anonymous said...

POSTER TEJA NAIK LAMBAT.....
IT SHOULD BE 2 OR 3 WEEK BEFORE THE TEJA BEGIN....!
WHY IT IS SO SLOW....WHO IS HANDLING THIS PROJECT...?
I HEARD THE PENGARAH FOR TEJA....1 ST YEAR!!
COME ON....MAKE IT FASTER...
TEJA WILL GO DUMB IF YOU CARELESS...

Anonymous said...

perlu ke nk slh kn botb n sgala hiburan kat usm eng ni??aktiviti keagamaan pn dh byk..stdnt x mo involve nk bt cm ne..nk slh kn org lain gak ke???kalo x de botb pn stdnt sni pn stil sme gak..ade yg sosial..so jgn lah nk slh kn sesape..kte ni de otak,blh pk..stdnt cni sume bijak2 blaka.kalo nk condemn org lain,tgk diri 2 dl.bgus ke tidak??kalo nk complaint pape pi jmp face 2 face..kat blog sape je yg nk bce..x ley nk tgk org lain sng ckit lah ko ni..de je yg x puas ati..manusia2..ske nk ckp belakang kn??

Anonymous said...

Dahlah....pacik ni patut haramkan akademi fantasia juga, apa2 konsert d malaysia ni patut dia haramkan.........kerana otak die ni, sangat sempit...otak udang...apelah...

Anonymous said...

ntah ape2 la pak cik harun ne.. adake patut? student dah nak botb, bg je la.. pak cik harun ingat die ne sape? pandai2 je...
bagus klu die ne alim la sangat.. phui! mcm la aku tak kenal die ne..

Anonymous said...

minta maaf la kalau saya berkasar, ada beberapa orang MELAYU ISLAM yang agak BODO komen dalam ni dengan mengatakan

1- apa salahnya battle of the band kerana program2 agama pun dah banyak dijalankan ?

2- kenapa baru sekarang nak dibantah sedangkan semua gerak kerja battle of the band dah tunggu time nak running ?

JAWAPAN :

1- KEPALA BAPAK LU ! OH, KIRA ADA PROGRAM AGAMA BANYAK, PROGRAM MAKSIAT PUN BOLEH JALAN LA SATU DUA ! BODO PUNYA STATEMENT. NI SOAL KEMURKAAN ALLAH ! BANYAK MACAM MANA PUN PROGRAM AGAMA, TAPI PROGRAM MAKSIAT PUN TAK KURANG HEBAT NYA, SAMA JUGAK LA MURKA ALLAH LEBIH-LEBIH LAGI !
BAHLOL PUNYA BUDAK USM KKJ.
CELAKA ! AKU ORANG KAMPUNG PUN TAHU DOSA PAHALA NI.

2- NI LAGI SATU HARAM JADAH PUNYA BUDAK MELAYU, KALAU BENDA MAKSIAT, TAK KIRALAH DIA NAK RUNNING DUA TIGA JAM LAGI KA, KITA KALAU ADA KUASA KENA P SEKAT MAJLIS TU ! AKU BAGI CONTOH, HEPP NAK BUAT PESTA BOGEL BERAMAI-RAMAI DEPAN KAFE LEMBARAN, PROGRAM NAK RUNNING LAGI SEJAM LAGI, TAPI TIBA-TIBA ADA ORANG BUAT BANTAHAN, MAKA, PROGRAM TETAP BERJALAN ????
BODOH PUNYA MANGKUK AYUN CILAKA !


AKU HARAP MALAM NI PUMA TU TAK KENA BALA ! AKU HARAP SANGAT !

Anonymous said...

nice...
aku suka bla bc kmen2 sblum nih...bkn snang nk tgk suara2 stdent yg tk pnah dsuarakn...
tpikn...knapa kta tidak brani nak bersuara scra lntang bla kta dprlukn? knapa

kpada HEPP, MPP dn yg seangktan...
anggplah blog nie sbgai stu cbran...mmg kta tk blh nk puaskn hti smua org...akn ttapi...kta blh brusaha untk mlakukn yg trbaek untk msa akn dtg...thnk +ve...bkn smua org yg mnyokong pa yg kta wat...tpi klian smua sdah pn dbri mnadat dn tugas...jlnknnya sbaek mungkn...

kpada pakcik harun...knapa tdak djadikan blog nie lbih kpada krtikan mmbina brbnding dgn apa yg dlakukan skarang...cme on...ISLAM mngajak kta untk saling ingt mmpringati dan sling nasihat mnasihati...yg salah ttap salah...yg btul ttp btul...yg prlu diambl kra sbnarnya adlah apakh tndakan kta...ttapi hrus diingt...ksabaran stiap mnusia ada btasnya...

kpada pngomen2 yg mnggolongkn dri mreka sbgai bebas dn tdak brpihak pada mna2...anda sbnarnya adlh msuh utama...anda tdak pnya pndrian...malah tdak jgak mngmbil sbarang tndkan...anda yg sbnarnya blh mnybbkn ssuatu kmuniti kcar kcir...jdi...sblum anda brkata ssuatu...mke up ur mind la people...

saya tidaklah mngatakan yg kdua dua phak adlah salah dn hnya saya shja yg btul...smua org ada pndrian msing2...kpada yg brkuasa, ruang yg ckup hrus dbrikan kpada stdent...kpada stdent, bktikan anda adlah pelajar unversiti yg berwibawa...

Anonymous said...

persoalan : xde masalah kalo buat BOTB

1. pelajar mna yg organise...
2. rsa2 mlm tu rmai x pelajr cina atau india (lebih baik study tuk test dan mereka pun ada hiburan mereka sendiri, bnyk program mereke handle untuk mereka,pelajar usm kan berintelektual kalo berintelektual dorg xkan join bek study,adakah kwn2 kita yg pndai akn join program neh?)
3. rsa pelajar mna yang rmai mlm tu
4. kebanyakkan band yang join orang mna
5. ada garis pnduan pakaian? adakah yg nk p akan pkai baju labuh & kurung? kalo x labuh mcm mna dorag pkai ek?
6. adakah bahagikan lelaki dan perempuan...( harap ada border la mlm nnti)


inilah jawapan dari yg d suruh untuk fikir-fikirlah sendiri...

saya telah menjawab dalam diri saya soalan yg sya kemukan dan dri sya x bersetuju dngN BOTB ( adakah anda bersetuju? check dri anda)

kalau seorang dh sedar dia menyedarkan org lain, apabila dh rmai baru boleh buat memorendum... tp kalo sorg sedar xkan dia sorg ja yg brjuang,blog ini bukan cakap belakang tp medium untuk kesedaran.

kalo nk haram akedemi fantasia boleh sorg2 p kta sruh batal? fikirlah... oleh itu bermula di sini, masyarakat kmpus, msyarakat setempat dan strusnya negeri baru kukuh. adakah anda akan turut berjuang?

mnta maaf kalo trkasar bahasa tp saya syg anda semua, kerana takut Allah menurunkan bencana kpd anda baru anda sedar dan bru dsitulah nk ke surau atau masjid, baru nk menangis memohon keampunan...

ingat 5 prkara sblum 5 perkara..

(al-quran dan sunnah panduan ku~)

mashita sahrom said...

assalammualaikum..
ye sy MASHITA BINTI SAHROM
mantan MPP...terima kasih semua....ALHAMDULILLAH...sbb korg telah memberi komen dgn begitu sopan skali,smbil maki hamun..memang ini yg kte tggu2....Sy MINTA MAAF kalo ape yg blaku mencetus satu masalah yg besar di kampus ini...sesungguhnya kami tidak mampu memberi kepuasan kpd semua org...INSYAALLAH sy akan cube mencari penyelesaian....TERIMA KASIH yg tidak terhingga kpd pakcik harun n semua yg memberi pandangan....

Shahrul Afizam said...

salam lestari semua.. mohon kepada penulis ataupun mana2x pihak untuk memberikan bukti bahawa Mpp merupakan lembu hepp. Tuduhan yang xberasas ini memerlukan bukti untuk meyakinkan semua. Saya menunggu tulisan PAK CIK yang seterusnya untuk mengemukakan bukti bahawa MPP di kejuruteraan lembu HEPP.

kami di barisan mantan mpp telah cuba sebaik mungkin untuk memuaskan hati semua dan Mpp baru bukanlah dilantik oleh mana-mana pihak tetapi atas rasa tanggunjawab diri sendiri untuk mengalas tanggunjawab. Mpp dikampus kejuruteraan adalah pro-kebajikan dan tidak terpengaruh dengan mana2x anasir lain.

Anonymous said...

apa kata kita bantah semua dinner yang dianjurkan oleh pusat pengajian sebab aku tgok xde bezanya dinner ni ngan botb yang bezanya botb ada band n dinner ada makanan tapi dari segi berpakaian, time dinner lagi mengancam n ketat perempuan pakai, xde pn border yang mengasingkan perempuan laki2x siap blh bergambar rapat2x lagi, orang melayu gak yg organize dinner ni n diorng bkanya jemput kumpulan nasyid pn tuk nyanyi time dinner n xde lak dinner yg temanya pakaian islam setakat ni,malahan org melayu la gak yg melaram terlebih time dinner macam nie.. so xadil r kalau kita nak banned botb je sbb dinner yg dianjurkan olh persatuan pusat pengajian sama je kesan dia ngan botb.. ADA BERANI!!!

-penulis khayalan- said...

tahniah pak cik harun..biaq pi org kata ape..pasai depa xphm tangungjwb sbg mukmin. ana percaya yg comment sbg anony 2 sume pakat islam belaka tp hati nya sudah terlalu kebaratan... bila yg ditegur 2 ade benar nya depa xmau terima malah depa tolak bulat2 tnpa fikir dlu.. ana dh malas dh nk ckp kesan bala tuhan bagi bkn pd individu tp pada semua tp telinga depa dh xmau masuk dh..ati dh terlalu kesan nk terima yg batil... ana hrpkn pak cik harun akan trus menulis... tanggungjwb kita nk bukak mata manusia xkan hya terhenti krn komen2 dr mereka yg jahil... semoga trus berjaya..ana selalu di belakang anda...
moga niat anda mendapat keberkatan Ilahi..

ali. said...

ALLAHUAKBAR!!!!!!!!!

aku xbebas... said...

nak kata lembu tu xlembu la..ak bterima kasih ats kepimpinan abul dan kawan2nya yg lain..mmg hasil dr saudara abul kita semua nampak..tp xbest la nk ungkit benda2 lama..pdhl skrg kita mbincangkn pasal BOTB ni je..kenapa xde tindakan susulan sedangkan memo bantahan dah dikeluarkn lama lg??kami student xberani nk bsuara scra direct kpd RR..xpasal2 kena banned..dgr2 BOTB bkal diadakn dkt pkarangan dewan kuliah..btol2 depan PI..apa semua ni???nak kena bala ke??haiyaaaaaaa...bala ni..bala..bala..

Anonymous said...

congratulation to PAKCIK RADIKAL sbb menghuru-hara USM KKJ yg senyap sepi nie..xphm ak knp prlu ad prgaduhan yg xmendatangkn apa2 faedah/effect nie..takat mulut keco sume nak menangkan pihak sendiri..smpi mati pon xhabis..mmg lah ad pro n cons prgm nie..tp pendapat ak lah kn..buatlah pgrm islamic ka..pgrm maksiat ka..klu die kte die nk duk perap dlm bilik blajaq tuk test lg bguih..due2 jenis pgrm pn xjln..so if mana2 pihak wants sumtin effective..ambillah tindakan segera..xperlu penatkn tangan taip dlm blog bodoh nie..

rambo said...

ni lg sorg lahanat....oi lahanat...mne ko dpt cite BOTB wat kt sblah PI...lahanat mane yg gtau kau ha lahanat....?

Anonymous said...

Salam,
mana respon dari RR tu?
wa rasa nak jugak tahu apa katanya.
tengok gaya macam orang bijak pandai. barangkali.

Kemon MPP ke Ex MPP ke. suruh RR tu stand up dan bagi any reasons atas segala tindak tanduk dia tu!

we need an answer!

---Student USM

Anonymous said...

dan kepada Sharul afizam or anyone related to ur big bro tu aka RR,
panggil lah dia,buat conference satu ke,dalam fb sudah.jangan jadi seperti anjing,asyik ikut cakap tuan,tak kira betul dan salah.diri sendiri tu pun bukannya sempurna sangat. termasuklah aku sendiri.

Bagi rasional.korang jangan pandai nak cover up 4 him saja.
dia yang senang lenang sampai bertahun-tahun kat sini.

---Student USM

Anonymous said...

sudah la 2..ape nk gdo2..bnda dh jd pn..botb dpt smbutan gk..kowg xpyh bsing2 nk gdo..g la stdy 2..msing2 de minat..dok kt usm neh byk kmudhan org bg..mpp pn wt keja ngn bgus..dowg xkco pn kowg..ape lg la nk bsing2 hal ni..pak harun haram jadah bapak itam

Anonymous said...

kalu kowg bdk PI pn..cara kowg neh ley wt bdk2 lain hlg respect..kalu cmni gayanye,lg r owg pndang lain kt kowg..xpyh nk puak2 kt usm neh..kowg neh mmecahkn n mmutuskn hbgn antara stdnt..kowg dtg stdy dh la..xpyh nk pro mne2..pakcik harun pn xpyh la nk ckp byk..blja n dtg la class..ko 2 dh P1 dua kali..

Anonymous said...

pakcik harun ni tak silap aku lah ex kat sini......

Khalid Al-Walid said...

Kdg2 aku suke jgk usaha pakcik harun ni...tp satu je aku nk ckp kt pakcik harun... BAGUS usaha anda dlm mengkritik ni...teruskn la.. tp biarlah PROFESSIONAL... dont worry.. bende yg BENAR x perlu TAKUT... Allah SWT sentiasa melindungi orang2 benar dan beriman... cuma satu je pakcik... plz BE PROFESSIONAL.. sedikit pn JGN BUAT FITNAH.. InyaAllah..usaha pakcik dan blog pakcik mgkin akan BERJAYA.. dan mgkin menjadi BLOG RUJUKAN KRITIKAN TERHADAP APA2 AKTIVITI DI USM ini...demi kebaikan semua org... THINK PAKCIK! yg len..pn THINK JUGA!

Anonymous said...

nak tuduh bdk PI pun agak2 r kan bro...nk leraikan masalah tp gne nama lain...at least budak PI..ko budak ape? budak bilik je kan...rilek la..xpayah komen lgsg kat sini senang...kang USM plak kena tsunami.

Anonymous said...

yg ckp lebih KAT SINI berapa kali datang jemaah kat PI ?

yg pmpn plak, bpe ketul sgt je gi PI? plg kelakar, ade sorg makhluk ni kate "kalu cmni gayanye,lg r owg pndang lain kt kowg"

org yg tegakkan agama Allah jgk yg korg nk pndg lain pehal. sendiri yg dah keras sgt hati,xpyh kate mcm tu lah...nk melalak pun melalak la..blog ni pun kena tutup je terus..

korg2 kat sini yg mcm hebat sgt bercakap ni,ingt sket.akhirat sana, ble korg dah kena tanam.bukan HIBURAN yg dipersoal kan !!!

xyah nak gado.

BOTB crew said...

BATTLE OF THE BANDS FINAL ROUND -> 19 MAC 2011 -> SAKSIKAN PERSEMBAHAN HEBAT DARI NAFAS,UPSTAIRS,
THE ORNAMENTED PROGRESSION,SMARVO,
PISTON JAMMED. -> BERSAMA BAND JEMPUTAN YANG HEBAT 1st STEP BAND DAN ARTIS UNDANGAN YANG DIKENALI RAMAI OLEH ANAK2 MUDA..NAK TAHU LEBIH SAPE ARTIS TERSEBUT, JOM DATANG BAWAK RAMAI2 TENGOK BOTB PADA 19 MAC 2011 !!! TQ BRO !!

BOTB crew said...

BATTLE OF THE BANDS FINAL ROUND -> 19 MAC 2011 -> SAKSIKAN PERSEMBAHAN HEBAT DARI NAFAS,UPSTAIRS,THE ORNAMENTED PROGRESSION,SMARVO,PISTON JAMMED. -> BERSAMA BAND JEMPUTAN YANG HEBAT 1st STEP BAND DAN ARTIS UNDANGAN YANG DIKENALI RAMAI OLEH ANAK2 MUDA..NAK TAHU LEBIH SAPE ARTIS TERSEBUT, JOM DATANG BAWAK RAMAI2 TENGOK BOTB PADA 19 MAC 2011 !!! TQ BRO !!

BEKAS PMI said...

BATTLE OF THE BANDS FINAL ROUND -> 19 MAC 2011 -> SAKSIKAN PERSEMBAHAN HEBAT DARI NAFAS,UPSTAIRS,
THE ORNAMENTED PROGRESSION,SMARVO,
PISTON JAMMED. -> BERSAMA BAND JEMPUTAN YANG HEBAT 1st STEP BAND DAN ARTIS UNDANGAN YANG DIKENALI RAMAI OLEH ANAK2 MUDA..NAK TAHU LEBIH SAPE ARTIS TERSEBUT, JOM DATANG BAWAK RAMAI2 TENGOK BOTB PADA 19 MAC 2011 !!! TQ BRO !!

Anonymous said...

sbb apa FUTSAL + BOLA JARING yg team palapes anjurkan x plak dibincangkan kt sini??sukan pn 1 bentuk hiburan utk bdk2 usm...korg kan ckp "dak2 usm nk gk hiburan...x kn nk study ja..."

korg x yh jwb...meh aku jwb...sbb nmpk sgt program mcm BOTB terlebih hiburan & batasannya...ni pendapat aku...

Anonymous said...

bismillah..

yeah, aku stuju gile, x kisah r mmg betol ade lecturer kasi srt ni @ x. ha

semenjek menjak ni, banyak lak program hiburan, hep lak yg buat

Apa punya HEP. Cilak* !

Anonymous said...

aku ase bukan sal prog sukan..
ni sal battle of the band kot~~

Anonymous said...

Berani kerana benar ! whatever la ape korg na ckp pon.. aish

rumate pakcik harun said...

aku rasa yg dok hingaq ni dak2 PMI r ni...xde keje rasenye...dah abeh pndai ke korang ni?

aku nk tnya ni...korang perjuangkan

AGAMA ke PMI bodo??!!

MAKSIAT BOTB ke BHEPP??!!

jgn mmbuka pekung d dada la weh...
agama pon xajar korang mcm ni..pfft...
nampak sgt korang ni gile politik...ntah hape2...budak2..

Anonymous said...

PMI ke benda ? ntah2 kwn korang jugak..ckp elok2 sket la..nnt ade mulut tu kena sambar PETIRRRRR...
PMI bodo ko ckp??????????aku ni yg xterlibat dgn pmi pun reti nak hormat dorg..ko ni lg mcm haremmmm....

dahlah cetek akhlak...nk kate bodo2...aku sokong sape yg ckp blog ni tutup je terus..dr nak tuduh menuduh...

bgus jugak lah kalau korg sedar agama ke pmi bodo...pandai sgt ke??? hrp sgt2 lah mulut ko ni kene sambar petir..buat pakdin pun, kalau celupar sgt...kena sambar petir gak bg hangus!

pk dulu sblm ckp. kalau x, ko yg BODO.

Anonymous said...

Islam tu agama yang lembut dan sangat menenangkan. kalau zaman para sahabt dulu, setiap perkara diselesaikan dgn matang dan rasional. jauh sekali nak sakit kan hati orang lain dengan kata2 keras,apetah lagi bersembunyi tapi suara lantang berkata2. memaki hamun antara satu sama lain kan tak sopan. kalau mak ayah kita tengok n baca ape yang kita post comment kat sini,ape la yang diorang rase. macam ni ke aku didik anak2 aku dari kecik sampai besar, dan berkata2 mcam ni. sedih hati.
jangan diikutkan sangat sifat amarah tu. kerana sifat tu hanye lah datang dr bisikan syaitan. korang suma educated,so jadilah lebih rasional dalam mengambil sebarang tindakan dan dari segi percakapan. kerana korang sume datangnye dari golongan yang baik-baik.

dan kepada pakcik harun, ade peribahasa berbunyi ibarat duri dalam daging. jangan kita menjadi macam tu yang mengkucar-kacirkan dan menyusahkan pihak lain. kan tak bagus macam tu. kan benci-membenci tu dilarang dalam islam.
Islam itu suci.

Anonymous said...

ok..perjuangkan agama, kita kena melalak ye...ini la..kalau masing2 rasa diri dah betul sgt...ckp tanpa berfikir...perjuang kan agama kena benar kan semua ni lah ea...x kemana pun kalau pmi nak perjuang kn pmi je..mcm tu jgk mpp..xkemana mpp kalau nak perjuangkan nama mpp..hampeh gler statement...korg2 sume ni ingt tuhan ke x.termasuk lah pak din ni...bwk2lah ngucap sket.berdosa.krn kau,pmi dpt nama buruk.tp,bgs jgk fitnah ni..selamani, kalau diam diri, org kata lembik.tp, ble ade bersuara, kate bodoh.ntah pape..ko je lah yg betullll.....org lain salah.

buat pakdin.udah2lah tu dgn blog ni..buat tambah dosa jer budak2 yg komen...

Anonymous said...

mendoakan bnda xelok kat org...
mcm ni ke agama ajar?
ish3...sape je ko ni nk mntak smbar2 petir?
pejuang2 islam yg perjuangkan islam pon xpernah mendoakan akan kecelakaan pd suatu umat...
mereka malah lagi mendoakan agar diLEMBUTkan hati mereka yang keras itu...
ingat..itu pejuang islam..ko tuh sape je?

Anonymous said...

korg ni nk bermusuh dgn agama sendiri ke...ya Allah..dah lah...baik kte solat hajat, bace yassin kat setiap blok.doakan saudara kita yg dlm kesusahan.fikirlah sendiri..
drpd menuduh antara 1 sama lain.sape suruh promote blog ni?? sape yg PROMOTE? kalau x, rasenye, xde sape pun tau.MALU lah sket...dah besar,tp gdh mcm ni.

Peringatan buat kita semua yang hidup di dunia , tidak ada yang pantas kita sombongkan dalam hidup ini...jika Allah SWT sudah berkehendak, tak satu pun manusia di dunia ini akan mampu melawan Kebesaran Nya....Allahu'Akbar.

Anonymous said...

baru ckp sambar petir je pun dah cuak ke? haha...
kalau dah ykn doa xbaik xdimakbulkan, xpyh lah tkt...nak hentam org gne nama Allah..
tp bila org nsht benda baik...ko buat bodoh..ntah pape...ko mmg betul 100%
aku tkt,lau aku xdoa pun, ko yg betul2 kena...sbb mulut mcm longkang.. =)

Anonymous said...

mari ber 'LEMBUT'....
supaya xde yg terluka...
tp jgn org yg nk berlembut tu lah kepala..=]

rumate pakcik harun said...

nk ckp mcm bek ko ni...
tp ayat pon longkang...ntah hape2...
ni mst dak kuat capub...
budak...budak...

Anonymous said...

oh..yeke..baru tau..wahai org tua...

Anonymous said...

xyah gado2. japg jom g pasar malam.

Anonymous said...

hahah..ya betolll!!! jommm org tua ikot sekali

Anonymous said...

Wei.. rilek ar.. ni USM KKj kot.. stakat ni xda program yg dpat sambutan, sukan ke, hiburan ke ,agama ke.. smua muka sama ja yg mai n handle, smua org bukan amik taw, yg amik taw tgk series. muvi n ejas awek. tu je.. so xyah la hampa dok kecoh2.. battle of band smlm pun bapa kerat ja mai.. penuh org luaq.. xpyh rsau la..

Anonymous said...

shhh...da tutup cte...tido2...shhh.bobok elok2 ye..shhh

paan said...

yaallah asal gaduh2 ni.....

yg gaduh ni budak melayu ngan melayu...islam dengan islam.....

jgn terlalu bebas berkata2....
kerana berkata2 itu suatu doaa....
maki hamun....dosa akan bertambah....

sabar2 masing2....istifar2....ingat allah.....

Anonymous said...

shhh...da tutup cte...tido2...shhh.bobok elok2 ye..shhh..jgn bising lg..nnt terbagn sume anak2..

Anonymous said...

mengata org pandai...diri sendri dh cermin ke pak cik harun uiii...kalau rase diri tue hebat sgt...ikot agama...xtau ka menfitnah tue lagi teruk dari membunuh??setiap yg manusia lakukan mmg ada kurang nye...tp sebagai org yg konon nye hbt.. bukan ke kamu patut tegur secara baik?? nie buat keje mcm xde kepala otak ja...kalau mcm nie cara tegur...sampai ke akhirat esok pon org xkan kesah..pastu menambah kan dosa sendri ja..islam sendri mengajar kite untuk menegur secara lembut..bukan pakai serang je.bongok ka apa?

Anonymous said...

shhh...da tutup cte...tido2...shhh.bobok elok2 ye..shhh..jgn bising lg...shh...diam je...

ABUL SMJ, Mantan Pengerusi MPP 2008-2010 said...

Assalamulaikum wbt & Salam Lestari buat semua mahasiswa. Xdisangka baru buka telah ada 71 komen.

Pertama sekali sy ingin mohon ribuan kemaafan jika sepanjang kepimpinan saya ada tersalah, terkasar bahasa. Sebagai manusia, kita tidak lari dr melakukan kesalahan.. insyallah setiap kesalahan ini akan diperbaiki dari masa ke masa.

Alhamdulillah spjg tempoh kepimpinan saya belum pernah saya lihat kritikan sehebat ini melalui bloq kepada MPP, sy tdk tahu jikalau ada yg tdk senang semasa kepimpinan saya dan apa yg sy ingin perkatakan ialah kritikan-kritikan ini lgsg tdk melemahkan semangat kami sbgai MPP utk terus berjuang demi bangsa , agama dan negara. Malah kritikan-kritikan ini membina dan membantu kami lebih bersemangat dlm menjalani kehidupan seharian.

Tahun demi tahun kepimpinan akan berubah, MPP baru sahaja dilantik dan segalanya sedang dlm proses menuju kearah memakmurkan kampus. Cuma sedikit teguran kepada pakcik utk jgn menjadikan bloq ini sebagai satu medium untuk mewujudkan persengketaan diantara Pusat Islam, PMI, MPP, Kelab2 dan HEPP.. selama 2 tahun kepimpinan saya ini, sy dpt merasakan satu kebahagian dan keharmonian diantara kami masyarakat kampus.

Mengenai BOTD, sy xingin mengulas lanjut...setiap perkara ada baik buruknya, mungkin kita dpt perbetulkannya dimasa akan datang..insyallah. Ini tidak bermakna saya menyokong atau mengkritik BOTD. Bagi sy HEPP telah cuba sebaik mungkin utk memberikan keselesaan kepada pelajar xkira la siapa pun pegawai yg terlibat yang pasti semua inginkan keselesaan pelajar.

Amatlah mendukacitakan jika BOTB dijadikan bahan pengukur kepimpinan saya. Saya tidak melihat bloq ini dr sudut negatif malah bloq2 sangat dialu-alukan dan saya berharap melalui bloq ini kita akan dpt membincangkan isu-isu dan permasalahn di dalam kampus kejuruteraan yang mana lebih serius lagi.

Sebagai contohnya, saya akan membawa 1 usul ke Parlimen Mahasiswa pada 26 Mac 2011 mengenai lulus bersyarat ditetapkan D- hingga C-.
Jika pakcik dpt membuka ruang kepada pelajar utk membincangkan perkara ini adalah lebih bermanfaat kepada smua masyarakat kampus. Saya perlukan idea-idea dr pelbagai pihak utk memastikan pusat pengajian kejuruteraan mekanik membatalkan syarat lulus iaitu C dgn skor 40markah.

Melalui ruang sedemikian lebih byk idea dpt dijana untuk kebaikan bersama.


Akhir kata saya berharap kepimpinan MPP baru dan HEPP akan melihat secara lebih mendalam dlm penganjuran aktiviti-aktiviti berunsur hiburan supaya perkara ini tdk menguris mana-mana pihak. Dan ucapan Tahniah kepada Mahasiswa Kejuruteraan yg bangun dlm menyuarakan pendapat-pendapat anda. Suara anda sangat bermakna dlm membangunkan kampus kejuruteraan.

"Kepimpinan Hari Ini Akan Melestarikan Hari Esok"

"Mahasiswa didahulukan, Kebajikan Diutamakan"

A+A=MPP Kecewa said...

aduhai pakcik

A+A=MPP Kecewa said...

pakcik makcik mambo aiii ciki ciki ca....wanabeeee

A+A=MPP Kecewa said...

kita bakar jew pakcik nie....setuju x... ahahha

Sumber Ilmu said...

Pakcik aku tahu ko xsempat nak jadi MPP tp skrg ni keja ko menjadi MPK - Majlis Pengkritik Kampus.

Pakcik, ko ni ckp xserupa bikin la. ko hentam BOTB, tp makcik main gitar ko xckp pew 2 plak siap hantar g main gitar kat induk plak tue...

ish ish pakcik22..makcik pakai xtutup aurat pakcik xbising plak kan.. pakcik duk berkepit2 xbising plak.. BOTB pakcik duk riuh2 plak kan kan kan.

Mcm xnampak pakcik duk guna pc kat taman pekaka...kantoi sudah...
pakcik sblm identiti pakcik aku bgtau lebih baik pakcik duduk diam jew yea..ok blh x.

pakcik oh pakcik, dulu ko cr pasal gn Mr.RR ...skrg ko nak cari pasal lg ke...sudah2 la tue....bersyukurla die dah bg ko peluang ...bertaubatla pakcik...

pakcik semua org pun tahu dah cr pakcik memimpin....bkn kami memimpin tp pakcik guna org utk pimpin...

Siapa lagi tahu semua ceta nie klu bkn org terdekat pakcik. Pakcik oh Pakcik nanti keta pakcik n makcik kena simbah cat merah baru tau..

A+A=MPP Kecewa said...

JOM KAWAN KAWAN kita usung keranda untuk pakcik.

Tanda Protes

RR Kecewa said...

Battle of the Bloq

lallalalallalalalallalalallal

Anonymous said...

masing2 ada keja...buat keja masing2 dah la…
yg nk tegur (alhamdulillah)..dh wat apa yg ptt...
tp yg niat nk menegur tu dh jd drama memaki hamun dh wat dosa plak kn..
mcm mn ni..yg tegor pn tgh wat dosa…(setahu saya maki hamun tu adalah salah 1 dosa)
tak tau la kalau pak cik harun & sape2 yang menegur tu tak tahu kenyataan tersebut dan tak sedar bahawa mereka juga tengah berbuat dosa kan…
yg nk cr gaduh, cr dosa..kumpul dosa tu..tggung sndiri..
keja msg2.. dosa pahala msg2… sndiri wat sendiri tggung..apa nk bising2 lg..
yang nak marah2, sakit hati kat sini ni..apa dah jadi ni?
Sakit hati kat pihak tertentu…face 2 face ja ngan pihak tu..yang kait islam @ PMI ni apasal? Sakit hati ngan agama islam kah?
umat islam sendiri memecahkan umat islam…buta hati..niat yg bermula sbg teguran tp kini dh terhasut iblis utk bertelingkah sesama umat..
Sedarlah kedudukan setiap anda sebelum buka kata pada mana2 pihak..

radicall said...

face 2 face jom....bakar ko baru tau

Anonymous said...

mentaliti 2 jew yang mempengaruhi kite sume, setiap orang adew pemikiran n pendapat yang berbeza, kite xley nak halang n buat mentaliti orang serupa ngan kite, kite cume ley didk jew mentaliti 2, stiap orang dberi akl taw beza baek n buruk.. kite da dewasa klau masih xreti nak beza 2 aku xtaw r nak ckap apew.. kalau orang support byak daripada orang bangkang or bantahan xsmpai ke pihak yg sepatutnya, atau pihak sepatutnya wat xtaw..benda 2 xdpat nak hlang gak..xbaek nak tuding-tuding jari kat orang laen..ubah diri baru orang sekeliling berubah..bring the suasana 2 dalam masyarakat..bru ley mntap n berjaya..

HEP Baik said...

lor, battle of da bang tu program buat pahala ker?
ramai pulak marah blog ni buat dosa. kalau BOTB buat pahala, boleh lor kito join ramai2 (KALAU)
Progrm MAKSIAT wei...tunggu bala Allah la wei,takot aqu
Aqu skang HEP dah insap,xmao buat lepaih tengok tsunami Jepong tuh.. sek mung tok insap ko?

anti RR sangat! said...

dari kes ni, ada satu perkara yang sangat menarik yang boleh di kesan
- USM ENG STUDENT TAK SUKA RR-

Abul and the gang! tak kisahlah MPP baru ke lama ke...tapi anda bukan lembu, anda wakil kami.

Jadi kami naklah bertanya, apa boleh kami buat untuk memastikan si RR yang banyak membawa kegelapan dalam usm eng ni lenyap dari pandangan kami?

Kerana, disebabkan dia seorang, 1000 students tak nak naik HEP. yang pompuan sebab menyampah..asyik dan perli kipas RR.yang laki plak takuuutt, nanti di kipas RR..dia kan stalker terhebat!

Disebalik tugas RR yang sepatutnya membimbing student usm agar disediakan jalan untuk student usm menuju ke jalan yang benar, dia pulak yang nampaknya lebih sesat dari kita..

Tak kena di hati, banned student.Apa dia ingat usm ni dia punya? dok bangga-bangga sangat dengan USM APEX. hakikatnya dia bukan budak USM pun.sekadar nak menumpang glamor..Kipas TNC...

jadi sekali lagi Abul and the gang............saya menyeru dan merayu dengan serendah-rendahnya hati, tolong sampaikan kepada pihak yang berkenaan akan jeritan batin kami ini. USM eng ni taklah besar mana, dan kami perlukan KETUA UNIT yang lebih berwibawa,bukan yang asyik sibuk nak cari anak ikan baru!

Semoga Abul and the gang mendengarnya!Amin Insya Allah

Ank pak harun said...

Amboi bapak..sdp na duk mengata org sana sni..cm bpak tu bgus sgt..da la hitam gemuk buncit botak mlas blaja xleyh pkai...apa pon xgna, bek g gali kuboq sndri lg bgus.. Ak pon xnk kbumikan..malu ak nk ngaku bpak..hahHaa

aku taw sape harun..kantoi said...

Sumber Ilmu said...
Pakcik aku tahu ko xsempat nak jadi MPP tp skrg ni keja ko menjadi MPK - Majlis Pengkritik Kampus.

Pakcik, ko ni ckp xserupa bikin la. ko hentam BOTB, tp makcik main gitar ko xckp pew 2 plak siap hantar g main gitar kat induk plak tue...

ish ish pakcik22..makcik pakai xtutup aurat pakcik xbising plak kan.. pakcik duk berkepit2 xbising plak.. BOTB pakcik duk riuh2 plak kan kan kan.

Mcm xnampak pakcik duk guna pc kat taman pekaka...kantoi sudah...
pakcik sblm identiti pakcik aku bgtau lebih baik pakcik duduk diam jew yea..ok blh x.

pakcik oh pakcik, dulu ko cr pasal gn Mr.RR ...skrg ko nak cari pasal lg ke...sudah2 la tue....bersyukurla die dah bg ko peluang ...bertaubatla pakcik...

pakcik semua org pun tahu dah cr pakcik memimpin....bkn kami memimpin tp pakcik guna org utk pimpin...

Siapa lagi tahu semua ceta nie klu bkn org terdekat pakcik. Pakcik oh Pakcik nanti keta pakcik n makcik kena simbah cat merah baru tau..

Anonymous said...

sial lu pakcik!!!
gua dah trace lu punye ip address..
lu ni xbijak mane pon..bangang tahap dewa dewi..

xsuke usm xyah gune fasiliti usm la sial!!

gua nak suruh ppkt block la ip lu..

kid cholo said...

yeah... gaduh laaaa. dtg bilik tumbuk muka tuh. habis cite... sembang pun tak guna. dosa dan pahala tuhan yang tentukan. manusia diberi akal dan fikiran yang wajib digunakan sebaiknya utk terus hidup di muka bumi ini. islam utk dimanafaatkan sebaik-baiknya bukan digunakan untuk memperkecilkan atau mengutat kemampuan orang lain. khairi shahriman jaya 6061. mai laa aku tunggu. hahahaa...

Anonymous said...

comment di atas..i like ;)

Kid Cholo said...

lancut luuu... bole like plak. hahahahaa...

Anonymous said...

macam2 RR tu dah buat utk kampus kejuruteraan sejak dia jadi ketua unit hepp....
1. pembelian barangan gym yg baru
2. pembelian peralatan di PUMA dan studio muzik
3. pembelian alatan sukan baru
4. pembelian barangan olahraga utk trek padang....
semuanya dia libatkan student dan semuanya utk kegunaan student....

mcm2 program yg dianjurkan oleh student sejak dia jadi ketua unit...dia tak pernah control apa2 pun...semuanya student yg organize....dia siap bantu dapatkan duit utk student anjurkan program.....tak perlulah aku senaraikan kat sini..semua student eng campus pun tau...so korang fikirlah sendiri....jgn disebabkan pakcik harun sorang ni boleh melingkupkan kampus kita yg dah mengalami zaman kegelapan sebelum ini..

Anonymous said...

zaman kegelapan ke..hahahha...bahasa hiperbola...

Anonymous said...

RR telah lakukan mcm2 untuk U kite.apa lagi la korung nk mintak.die pon manusia juga.

pemain ragbi usm kkj said...

ragbi baru2 ni adalah program yg terbaik yg dianjurkan....MR RR tak ganggu apa2pun langsung...siap dpt kelulusan 10 k daripada TNC HEPP...duit semua diuruskan oleh kami sendiri...MR RR cuma mai masa final je....tak mcm dulu banyak gangguan..kami cuma jadi org suruhan yg buat keja ja...Insya Allah minggu depan kami akan pergi ke UKM utk wakil USM Kampus Kejuruteraan...itupun atas bantuan MR RR utk dapatkan budget...terima kasi MR RR....

kaki bisnes said...

tq RR sebab bg student peluang berniaga di PUMA....

atuk pak harun pkai savy said...

pasai ang sowg hbis sma org hbiskn masa wt dosa ktuk2 sma..cina tepuk tgn je tgk blog ni..ang dh xdpt jd mpp diam2 dh la..ang dh la pkai spek..muke nerd..kulit itam2..tgk mule2 ak xcaye 2 ang..rupenye ang ni dh rupe api dlm sekam..dlm diam2 ko riuh rndh usm ni..hbis sma nk kritik..elok la ko ngn awek ko..jgn keta ko wrna merah ak clr dh la..baik2 ckit..ikut mulut bdn binasa..ak dh tau ko sape..2gu mse ak bcorkn rhsia br ko tau..kcik2 xnk mampos..beso2 myusahkn.

Gang Lang blok 6 said...

lu org pun kelam. pegi layan buat pe. buat tak reti jee sudah. kesian Mister RR kene buzz plak. hahahaaa. dia tuh mister pond fight2 dgn Suzzy ok laaa. kene laa faham. pandai jilat sudah. niyh dalam seluor aku niyh. meyh r... adoiyaaaa...

Anonymous said...

hahaaa,only reason aku bukak blog ni sbb nk bace komen2 dak2 ni sume, n bkn nk bace pakcik harun ni tulis...lawak2 btol,kalah raje lawak...troskan lagi hasil nukilan korg sume..huhuhuuu...

Anonymous said...

Setelah meneliti komen2 di atas...
memang betul dan terbukti apa yang dikatakan dalam Al-quran dan hadis nabi.Mngkin ini tanda akhir zaman..

yeahh... bertambah kuat la keimanan aku kepada Allah..

semoga Allah memberi hidayah kpd kita semua dan tergolong dalam golongan yg benar

TQ all, Assalamualaikum...

Anonymous said...

aku suka gler pak cik haron...wat gamat dalam usmkkj ni..dalam blog ni aku dapat simpulkan ada 2 golongan...satu golongan sokong BOTB n satu g menyampah dgn BOTB ni...tapi apa yang nak dihairankan ni la realiti umat akhir zaman...petanda kepada hari kiamat..hiburan melampau2 makin diketengahkan..kalau x pcaya g la tanya ust memana..tu pun kalau rajin nak p jumpa ust. la...huhu..berjaya gak la agenda yahudi bawa masuk dalam negara kita ni..sampai manusia pun x sedar dia sedang melakukan dosa atau tidak..mmg x dinafikan akidah umat islam makin longgar skang...x tau apa nak kata dah..pape pun PEACE NO WAR!!!

Merong Mahawangsa said...

Ak sbenarnya xphm ape yg korg gaduhkan kt sni.. ad yg xpuas hati pasal battle of d band, ad xpuas hati pasal RRn hep, ad xpuas hati ngn pak harun n ad xpuas hati kt mpp n mpdj..sbenarnya suma yg korg xpuas hati tula yg bwat korg ad kt sni skrg, kalo korg suma xnk suma tu, korg g duk luar jgn duk dlm kampus xda ganggu sapa2, bwat hal korg sndri.. tula manusia xpernah bersyukur, tgk diri sndri sblum nasihat org lain,suma sama ja.. Nway ak happy dpt jd tkg comment yg ke 100 !!!yeaahh... :-)

The Rock said...

If you smell.. what THE ROCK, is cooking..!!

Anonymous said...

adeh.. mue x puas ati.. korg igt mue org puas ati ngn korg ke... pkr2 la weh....

Anonymous said...

WOI..MANGKOK ANONYMOUS..YANG HANG LEBIH-LEBIH DOK KOMEN MAKI HAMUN ORANG TU PASAIPA? AWAT HANG MAKAN CILI TERASA PEDAS TERLEBIH SANGAT KA YANG DOK MELENTING! DASAR BUDAK HINGUSAN TAK RESPECT PENDAPAT ORANG! NI NAK BGITAU NI ORANG-ORANG YANG BACA BLOG NI KAN..DOK GELAK SAKAN KAT HANG SEBAB HANG TAK PROFESSIONAL! CAKAP TAK PAKAI AKAI. AKAI LETAK KAT KEPALA LUTUT!MACAM NI KA STUDENT USM? MEMALUKAN "U" SENDIRI SAJA! KAMI BACA LAWAK SUNGGUH! TAK LAYAK JADI STUDENT! ESOK NI DAPAT JER IJAZAH HANG PI BOH DALAM FRAME GANTUNG DALM JAMBAN!

Anonymous said...

pakcik2~

Anonymous said...

Islam adalah agama nasihat. Kita sewajarnya memberikan nasihat kepada sesiapa sahaja termasuk juga para pemimpin kita. Itu merupakan perkara pokok dalam agama dan asas kepada pembentukan masyarakat yang bertamadun. Rasulullah s.a.w sendiri telah bersabda:
الدين النصيحة قلنا : لمن ؟ قال لله ولكتابه ولرسوله ولأئمة المسلمين وعامتهم

“Agama adalah nasihat. Kami (sahabat) bertanya: Kepada siapa? Berkata Rasulullah: Kepada Allah dan kepada kitabNya serta RasulNya dan juga para pemimpin orang Islam dan semua umat Islam”(Riwayat Muslim)

Islam juga menyuruh kita supaya berusaha mencegah mungkar sedaya upaya kita. Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w juga telah bersabda:


من رأى منكم منكرًا فليغيره بيده ، فإن لم يستطيع فبلسانه ، فإن لم يستطيع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان

“Sesiapa yang melihat di kalangan kamu satu kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya, sekiranya dia tidak mampu maka dengan lidahnya, kemudian sekiranya dia tidak mampu maka dengan hatinya dan itulah selemah-lemah iman”

Persoalannya bagaimanakah cara untuk kita menasihati atau mencegah kemungkaran serta mengubahnya mengikut panduan Islam dan petunjuk daripada salafussoleh? Adakah dengan cara kita membantah dengan cara terbuka atau pun dengan cara tersembunyi? Jikalau pemimpin kita melakukan kemungkaran maka apakah cara yang terbaik untuk mencegah kemungkaran yang dilakukannya?

Dalam persoalan ini sebenarnya Islam telah memberikan jawapan yang tepat kepada kita. Sebagai umat yang dipertanggungjawabkan untuk memikul tugas dakwah dan islah, Islam memberikan kepada kita cara-cara supaya menepati dengan hakikat syara’ itu sendiri.

pakcik RR radikal said...

Ish2 apa duk jd nie. Cuba korang fikir betull2 apa akan jd klu xxdak Mpp? Xxdak hepp?. Jasa mereka dlupakan krn Pakcik xpuaz hati sbb xjd mpp dan wujudkan masalah kat kampus. Pakcik xlayak jd student usm. aku ni insan yg bersyukur krnbyk kebaikan telah dbawa, byk mpp yg bjuang utk pelJar shgga menelan kritikan.

Tan said...

We want abul as our MPP. The person who create changes, dignity and trustfully person between student. Always fair to all races. U re a great leader.

Cheer

Kish said...

Aku tgk la korang mcm tak puas hati kat MPP and HEPP knapa, apa guna TNC minta campur tangan bawak isu ni la. Apa susah, mpp dah dpilih apa masalah skrg. Sblm ni sapa xnak jd mpp coz busy skrg napa tiba ramai berminat jwtan nie plak. Seingat and time kilau la jd masalah kutuk2 katblog. Skrg plak timbul balik.Emmmm just nak tahu bukan ke arif yg nak jadi mpp sblm nie, napa tiba die xmasuk bertanding? Ke hepp halang die?

Nasihat aku. Sapa2 pun please hentikan propaganda ni. Berikan sokongan kpd wakil mpp anda . By the way sapa ydp mpp skrg.

Anonymous said...

ampa suma ni pasai pa ntah??
dh nk exam kot..bawak2 lah betobat..
xyah bace blog ni dah..
p study p..
finals nk dekat..
jgn dok sakan main tenet <--terasa kat diri sendri...
jom jom study reramai...

afiq said...

RR xprofessional, semua perkara personal yg dibincangkn bagitau semua org.

Tnc xyahla pi bgtai, rr dah buat mandrom bg ikut ckp dia. Smua rujuk rr apa pun kena jumpa rr. Sampai kt ckp apa pun kat tnc rr betul. Dah la meluat dgn hepp. Jahanam xpernah berubah. Dasar perompak duit student.

Tgk dah la apa yg tnc buat bl complain pasal rr. Xdak pa pun. Dia duk guna belanjq ikut suka tok dia, puak2 dia mkn burger king, soeul garden, big apple mcm2 semua guna duit hepp.

Apa blh buat. Dah dia berkuasa, lindungan bwah tnc sapa pun xblh goyang.

RR Marah said...

Kita bakar hepp malam ni

Anonymous said...

RR pun aritu suka ati ajak org maen bowling guna bas konon HEPP support...pi la tgk balik fb dia..mmg nmpk sgt gne duit hepp ke arah yg bkn2..pk la blk.

kilau said...

bowling tu dia ajak ramai2..bukannya dia nak pi sorang2...HEPP dah support mcm2 utk program student....jgn cakap mcm org bangsat dan bangang lah wei..think first before u talk...kalau dulu sorry lah nak minta apa2 pun kat hepp..jangan harap...so bersyukurlah wei

Anonymous said...

teman rase baik kite guling kan je sume MPP ngn MPD kat usm ni..kite lantik y baru...kite cari y betol2 berwibawa..

cadangan teman ler..

MPDJ --> pau
MPDL --> sepal

MPP -->ayap

for sure usm ni akan aman lg harmoni

abi hurairah said...

mane x bengkin sin...dlu tahun 50an dlu 3 org nie yg lwn chinpeng...

kominis dtg usm nie ha..dior 3 org ngan pak abu yg
serang pkai parang terbang

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM W.B.T KEPADA SEMUA SAUDARA2 SEAGAMA DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA YANG BUKAN BERAGAMA ISLAM,,
SUDAH2 LA TUH KAWAN2.. CUBE FIKIR SECARA MATANG, KITE SEMUA DATANG SINI UNTUK MENUNTUT ILMU. BUKAN BERTELAGAH MACAM NI. DAH LEBIH 100 COMMENT CUBE TGK APE KESIMPULANNYA,, X ADE KAN????? CBE TGK BERAPA BANYAK MASA YG KITE HABISKAN UTK MENCACI MEMFITNAH MEMBURUKKAN TEMPAT BELAJAR SENDIRI,,SEMUANYA X ADE KESUDAHAN. SEBAGAI PELAJAR LEBIH BAIK FIKIR MAK DAN AYAH DI RUMAH YANG MENANTIKAN KEJAYAAN KITE SEMUA. XKEMANA PUN KALO ADE YG BERHASRAT DENGKI..XKEMANA PUN KALO ADE YG GILA KUASA. INI SEMUA DUGAAN DUNIA. JIKA ADE XPUAS HATI BOLEH UTARAKAN SECARA PROFESSIONAL DAN BERSOPAN TP TEGAS,,BUKAN MEMAKI HAMUN TP X ADE PENYELESAIAN. LEBIH BAIK TANAMKAN DLM DIRI NAK DAPAT RESULT YG GEMPAK. LEPAS GRADUATE DAPAT KERJA KT TEMPAT2 YANG GEMPAK. MASE TU BOLEH LAH BERANGAN NAK DAPAT JAWATAN YG BESAR2. KALO NAK BERDENDAM, BURUKKAN IMEJ USMKKJ SENDIRI,,JELAS XADE FAEDAH LANGSUNG, KITE SEMUA KT SINI 4TAHUN JE. APELAH SANGAT NAK BERTELAGAH MCM BUDAK2. LEBIH BAIK CARI JALAN UNTUK MENJADI ENGINEER YG TERBAEK DRP CARI JALAN NAK MEMBURUKKAN KEADAAN DI SINI. SEMUA DISINI RATA2 20TAHUN KE ATAS. JD, BERFIKIRLAH SECARA MATANG DAN BIJAKSANA. INGATLAH MAK DAN AYAH HANTA KITE SEMUA KE SINI UNTUK MENJADI INSAN YG BERGUNA. BUKAN MENJADI INSAN YG MEROSAKKAN KEADAAN. DAN INGATLAH DIAM ITU BIJAKSANA.JADILAH ORG2 YG BIJAKSANA. SALAM,,

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM W.B.T KEPADA SEMUA SAUDARA2 SEAGAMA DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA YANG BUKAN BERAGAMA ISLAM,,
SUDAH2 LA TUH KAWAN2.. CUBE FIKIR SECARA MATANG, KITE SEMUA DATANG SINI UNTUK MENUNTUT ILMU. BUKAN BERTELAGAH MACAM NI. DAH LEBIH 100 COMMENT CUBE TGK APE KESIMPULANNYA,, X ADE KAN????? CBE TGK BERAPA BANYAK MASA YG KITE HABISKAN UTK MENCACI MEMFITNAH MEMBURUKKAN TEMPAT BELAJAR SENDIRI,,SEMUANYA X ADE KESUDAHAN. SEBAGAI PELAJAR LEBIH BAIK FIKIR MAK DAN AYAH DI RUMAH YANG MENANTIKAN KEJAYAAN KITE SEMUA. XKEMANA PUN KALO ADE YG BERHASRAT DENGKI..XKEMANA PUN KALO ADE YG GILA KUASA. INI SEMUA DUGAAN DUNIA. JIKA ADE XPUAS HATI BOLEH UTARAKAN SECARA PROFESSIONAL DAN BERSOPAN TP TEGAS,,BUKAN MEMAKI HAMUN TP X ADE PENYELESAIAN. LEBIH BAIK TANAMKAN DLM DIRI NAK DAPAT RESULT YG GEMPAK. LEPAS GRADUATE DAPAT KERJA KT TEMPAT2 YANG GEMPAK. MASE TU BOLEH LAH BERANGAN NAK DAPAT JAWATAN YG BESAR2. KALO NAK BERDENDAM, BURUKKAN IMEJ USMKKJ SENDIRI,,JELAS XADE FAEDAH LANGSUNG, KITE SEMUA KT SINI 4TAHUN JE. APELAH SANGAT NAK BERTELAGAH MCM BUDAK2. LEBIH BAIK CARI JALAN UNTUK MENJADI ENGINEER YG TERBAEK DRP CARI JALAN NAK MEMBURUKKAN KEADAAN DI SINI. SEMUA DISINI RATA2 20TAHUN KE ATAS. JD, BERFIKIRLAH SECARA MATANG DAN BIJAKSANA. INGATLAH MAK DAN AYAH HANTA KITE SEMUA KE SINI UNTUK MENJADI INSAN YG BERGUNA. BUKAN MENJADI INSAN YG MEROSAKKAN KEADAAN. DAN INGATLAH DIAM ITU BIJAKSANA.JADILAH ORG2 YG BIJAKSANA. SALAM,,

adnan said...

kepada anonymous di atas :
sori bro....
gua mmg nk ckp FICK DICH....
lu mmg bebal....bila plak ktorg telagah ?? ktorg respon posting pkck ni...gua rsa mmg ad benar post pkck ni...gua rsa die xde lh kutuk2 usmkkj....sklipun pkck ni bdk usm gk, gua rsa mmg tpat dn bernas posting die...ktorg just xnk behaviour dn gejala xshat msk dlm kmps...dn gua rsa sbb posting pkck ni la, gua tgk xrmai dak2 kmps g lyn bnde bgst tu....
yg kmen ats2 ni psal kutuk2...itu sume provok gua rsa, dn gua xnk amek kesah la psal RR ke HEPP ke MPP ke.....tpi gua ksal ad dak2 usm xleh nk pk psal ni...soal agama korg buat men2...mmg sial lo korg...

rider kesal

Anonymous said...

salam bg saya ade kebenaran ape yg pakcik ckp, tp saya baru sedar bahawa tujuan pakcik untuk menyedarkan hepp, mpp, dll ttg kesilapan mereka xberkesan tp ape yg pakcik dpt dlm blog ni adalah satu dosa yg besar.. pakcik telah memberi satu ruang untuk kegiatan menyumpah2, memfitnah, memecahbelahkan umat islam dan masayarakat usm kejuruteraan. bg sy pakcik, pakcik stop lah buat blog ni. kalo pakcik tol2, xpuas hati, pegilah terus jmp RR, xkira la die tu lembut ke ape ke, sbgai pegawai sahsiah pelajar, die kene dengar masalah student. ok? pakcik, dunia nk kiamat ni.. setiap org yg fitnah dan menyumpah2 dlm blog ni, ade portion dose die kat pakcik tau. sy xkata pakcik salah, cuma blog ni provoke org utk mnyumpah2 dan fitnah. ye pakcik? by the way, kite xde bukti nk tuduh pakcik ni sape, n aku pun xtau sape yg korg maksudkan. cos aku xnk tanggung dose memfitnah org yg dosa nye lebih teruk dari membunuh org. korg xtakut ke, nk jwb dgn ALLAh SWT NNT DLM KUBUR? mmberi tohmahan yg tidak berasas kan bukti yg kukuh. marilah kita membina satu masayakat islam yg boleh membantu antara satu sama lain.. saya org melayu, sedih melihat bangsa saya berpecah belah didalam blog ni. sy rayu pakcik harun, stop lah blog ni..kerana manfaat nye sgt sedikit jika dibandingkan dgn keburukan menulis blog provokasi seperti ini. please consider ye pakcik?

Anonymous said...

BGSLAH kalau ramai xpegi benda alah tu...yg ko risau sgt sgt tu pehal lah...adoyai.......risau gle kan3...pelik sunggohhhh.

siswa usm kkj said...

RR tu tak salah apa2 pun....dia buat keja atas permintaan student.....batle2 ni pun student yg nak...dia dah buat mcm2 utk student..korang patutnya bersyukur lah wei.....think before u talk..jgn ckp mcm org bodoh dan takde pelajaran..bagi komen2 yg bukan2 pasal MPP lah, HEPP lah, RR lah.....tapi masa depa2 ni buat kebaikan takdak pulak org nak ucap terima kasih atau nak menghargai apa yg depa buat.....kita ni student USM...buat malu lah kalau org luar tgk blog bodoh mcm ni...kalau ada yg tak puas hati pi bincang.....bukannya dengan buat blog2 bodoh mcm nie and blog nie jugak menunjukkan kematangan pelajar2 IPT yg dicanangkan hebat dan berwibawa..tambahan pula pelajar USM..renung2 kan dan selamat beramal.....

Anonymous said...

U LAEN DAH TAU PSL BLOG NI..MMG MALU GILE R...TUTUP JE BLOG NI.KOMEN2 PUN BERADAB SKET LA,,

PUAS KE KORG SUMPAH SERANAH MCMNI??

Anonymous said...

weh KILAU.ko yg bangsat n bangang kottt..fanatik sgt dgn RR.
kn bgos klau duit tu die buat ke arah lain..nk ajk student pon gne keta die sendiri la.watpe sbuk2 dgn hepp.slh guna kuasa.

kilau said...

masalahnya jadi ke bowling tu...x jadi kot....bodoh sungguh lah hang nie....dah jadi semakin bangang komen2 kat sini...ramai sangat yg berperasaan dengki, khianat, takbur, bongkak, sombong.....inilah sikap bangsa melayu...suka bg kacau bilau...huru hara....rubbish

bukan budak usm. said...

haha. blog ni sangt lawak.
maybe sekarang universiti2 di malaysia ni nak berlumba lumba cari nama dengan cara mcmnie instead of cemerlang dalam study,um dengan budak konon kena culik tu,upm dengan kes pecah pintu n usm plak ape kes nie? haha.

to pakcik harun radikal,im not sure pakcik ni one of the usm students or what,tp kalo btol la pakcik nie student,bawak2 la otak tu berfikir secara rasional,masuk u tu nak buat ape? belajar kan? so belajar jelah. ni bising2 bagi nama u heboh,popular sebab bnda2 camni. ke nak populariti lebih? kalo nak,better revealkanlah nama anda yang sebenar.lagi glamour,knpem semua org akan add anda kat fb sampai ah boleh uat fan page lah. aahaha. nonsense je buat semua nie. haha. tpi if pakcik bukan student usm,buat pe pakcik nak masuk campur pasal usm? jaga tepi kain org namanya tu. hahaha. baik pakcik jaga tepi kain pelikat pakcik sendiri. jangan sampai terlondeh,kalo tidak nnt lagi memalukan diri. hahaha
ok pakcik harun radikal? :)

bakaq said...

blog ini telah dilaporkan ke suruhanjaya komunikasi dan multimedia..sooner or later we will know sapakah pakcik harun radikal ini....tunggu.....

Anonymous said...

kilau fanatik ....

Koga Bonito said...

tahniah pakcik.. selain main dota.. ni la hiburan yg terbaru.. syok gla ar,xda la bosan sgt

tp hg kna igt pakcik.. usaha hg ni x kemana... org lg benci hg lg ada la.. dh la timbulkan kontroversi murahan...

Anonymous said...

LU ORG ADE OTAK..LU ORG PKIR LA SENDRI....org tu ade kesedaran ke x...korg susah pe....biar jela..korg da tegurkan..xmo ikut sudah..sok yg nk jwb dengan ALLAH tu dri sndri.....p doa byk2 spy org yg korg kutuk 2 maafkan korg..kang ssah plak nk mengucap masa sakaratul maut....ade agama pon susah..xde agama lagila......

Anonymous said...

hahahahahahhaa,,,, ak layan blog fatin liyana lg bagus. bodoh gile blog nih. surat pakcik harun tuh lain kali hantar je ke hepp secara rasmi. tutup cerita.. xde lah u lain tau.. BUAT MALU JER!

AMEERA NADIA BINTI MOHD SHAFIEE, MPP SIDANG 2010/2011 said...

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia

Saya Ameera Nadia Binti Mohd Shafiee, selaku MPP baru sidang ini. Saya memegang portfolio Sekretariat Helwi dan Kerohanian dan Sekretariat Kebajikan. Segala aduan berbentuk helwi, kerohanian ataupun kebajikan kampus, boleh terus disalurkan diruangan page FB ini: http://www.facebook.com/#!/home.php?sk=group_170874786294901&ap=1

atau terus buat sebarang aduan ke : http://mpp.eng.usm.my

Saya akui, saya agak terkejut membaca komen-komen warga kampus disini. Tapi saya tidak menyalahkan mana-mana pihak dalam pemberian komen, saya juga tidak menyalahkan Pak Cik Harun dalam menyampaikan blog ini. Masing-masing mempunyai perspektif yang berbeza.

Dengan kekuatan lillah hi taala, saya bersikap terbuka menerima setiap aduan dan kritikan yang diberi dan saya akan cuba membincangkan perkara ini dengan barisan MPP yang lain.

Cuma satu sahaja saya minta, saya harap setiap aduan dan setiap kritikan disalurkan terus kepada saluran yang betul. Setiap cadangan dan penambahbaikan projek disalurkan terus kepada saluran yang betul. Dan saluran-saluran yang saya maksudkan adalah sebagaimana yang tertera diatas.

Sekian terima kasih

Anonymous said...

Assalammualaikum...

semua perkara terbukti dengn ayat Al-quran dan hadis yg di sampaikan dari khutbah Jumaat td...

Jangn buat-buat tak dengar dan tak ambil iktibar sedangkan kebenaran ada di depan mata, sememangnya orang yang tidak ambil tahu itu adalah orang yang rugi..

Lihat lah org sekeliling kita semasa kita melakukan kemungkaran dan cuba fikir apa diorg kata dalam diri mereka terhadap kita...
baik atau buruk?

wallahualam...

( dari seorang yg sentiasa takut akan balasan Allah)

Otai Kampung said...

RR ni mmg gile kuasa skit. dah laaa pondan pastu suke wat gaya gud. semua RR je betul. budak lain bertungkus lumus dan pening kepala laa buat kerja. Sedar2 laa sikit RR...

Ariff Redza said...

Boring la tgk student gaduh.... aku nk p makan Kambing Grill dengan bini aku pun bagus...

Ariff Redza said...
This comment has been removed by the author.
kawan kilau (tapi extend) said...

itu dia , KILAU sudah mariii....aku puas hati dengan jawapan lu bro.

Anonymous said...

U SUCKS!

everyone of u lah!

dah tahu still nak tanya ke?

Sampah Melayan Sampah. Third Class minded sampai bila nak macam ni?

Nama RR sering dicaci,dihina dalam komen kat atas ni, tu tandanya apa wahai Cik RR?tepuk dada tanya iman dan diri.

Masakan pokok bergoyang kalau angin tiada.Goddamnit!

Buat yang lain2,
Terima Kasih dan bawak bersabar.
Yang Zalim,Jahil Tuhan akan balas.
Kita berdoa minta petunjuk dan hidayah. Yang terbaik untuk semua!

Amin.

PABLO ESCOBAR said...

Korang semua taikkkkksssss... RR get lost...

Noob PakCikHarun! said...

Ya allah pak cik ni,

1. Battle of the Bands is a just a competition that shows your skills in music and singing, it's not even black metal or satanic! Tu bukan nyanyian yang menjerit melalak pun! Ini adalah sebuah seni! If u cakap Battle of the Bands x leh buat, JADI BAN LAH konsert2 semua dalam Malaysia. Kalau ko smua ni begitu berfikiran sempit, negara kita akan selamanya berada di kategori dunia ketiga! saya bukan cakap mesti buat aktiviti yang bertentangan ngan agama kita. Tapi tanyalah diri sendiri! Adakah aktiviti ini berdosa??!! BODOH!
Bengangku tengok blog pak cik ni. sial!

2. Cyber Wars- HAMPIR UNIVERSITI DI MALAYSIA tak kira private ataupun local, ada pertandingan Dota & computer game. The only weakness in TEJA cyberwars 2011 is aktiviti dijalankan terlalu panjang sampai lewat malam. TAPI KENAPA??!! KERANA tiada kemudahan! Lab PPKT tidak leh digunakan!Jadi terpaksalah aktiviti tersebut dijalankan sampai larut malam. Kalau dibekalkan kemudahan yang mencukupi, aktiviti tersebut boleh dihabiskan dalam masa 2 hari sahaja ngan tanpa perlu bermain pada waktu malam.

Ariff Redza said...

Aku remove comment atas nasihat dan hormat :)

adzril said...

bro ariff redza : kenape buang komen tu ? saya rasa ia merupakan rujukan penting.

Ariff Redza said...

bila dianggap orang luar.. lebih baik jgn campurkan.. :)

Anonymous said...

menyampah pulak aku bace komen NOOB PAKCIK HARUN ni..mula2 mcm baik..ade nama Allah..lame2 dia plak nak kuar bodoh,sial...hahaa..loser..

teruskan lah kemajuan negara dgn musik.xslh.tp,jgn joget nyanyi kuat2 dgn pmpn...leh make sure x benda tu x terjadi? kalau dlm usm lum start tg,camne lak ko nak ubah 1 msia..ckp senang je lah kn.kalau dah suka sume ko sokong.

pehal tetibe ckp psl teja tu, mmg bgs..xslhpun..hangin smcm jer mamat ni..gedik..lain kali gi jmp wat blog lain plak la..haha

hangin lah tu.

adzril said...

bro ariff redza : tapi bro pernah menjadi student dan pimpinan kampus bukan ? dan bro lebih arif soal perbincangan yang bro pernah tulis sebelum ini, harap bro dapat terangkan semula, tengs bro

Anonymous said...

huaaa.....seronok2, xpayahla nak label2 fikiran dunia ke-3, pertama dsb, sbb hampir sume komen macam org xde kelas langsung fikirannya,

1. ritu pg la jgk BOTB ni, tapi sat ja, bru aku sedar, rupenye byk org2 melayu-ISLAM kat Kampus ni, igt pupus da. lpas ni kalu nak kmpulkan org melayu-ISLAM senang la, buat je prog yang x berilmiah, yang mendangkalkan akal, byk le dtg, kalu buat bnde2 ilmiah, konfem xdak orgnye. penuh ngan bdak mata sepet. salute u'all...

2. martabatkan seni tanah air tu bro~, jgn la marah sgt atleast ad la jgk point diorg, walaupun muzik, pakaian, instrument, lagu bukan bangsa kita punya, xpa~ one malaysia ma.... kita mix-asia, buleh cmpur2 punya... sok kita p masjid, mgg dpn kita pg tokong ma...

3. kesimpulannya, igt ape yang ijma' ulama kate, "bila dicampurkan yang halal dan haram, maka yang haram akan timbul". kalu nak campur jugak, silekan makan char kuew teow hao liao punya sama itu bebola babi~ xpa maa, surupa aja...